Persbericht RABO-brug
09-12-2010 om 15:32 uurDe nieuwe RABO-brug aan de zuidzijde van het vernieuwde Centraal Station krijgt geen aansluiting op de perrons. Dit bleek tijdens de Raadsinformatieavond op 7 december over de plannen voor de stationspleinen van de toekomstige OV-terminal. Albert Hutschemakers van de projectorganisatie Stationsgebied (POS) deelde dit mede tot grote verassing en teleurstelling van de wijkraad binnenstad. Het ROCOV-Utrecht (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) en de Fietsersbond zijn teleurgesteld. Zij dringen er op aan dat de eerder toegezegde trapverbindingen vanuit de RABO-brug alsnog worden gerealiseerd.
Het belangrijkste voordeel van de brug met aansluiting op de perrons is dat het station niet alleen toegankelijk wordt vanuit de centrale stationshal, maar ook vanaf de zuidkant, omdat hier veel reizigers hun bestemming hebben. Een tweede voordeel is dat in geval van calamiteiten het station veiliger en sneller ontruimd kan worden met een tweede vluchtweg.
De aankondiging van deze verschraling van de stationsplannen is niet besproken met de belangenorganisaties en ook niet met de gemeenteraad. Het ROCOV-Utrecht en de Fietsersbond vinden het niet passen bij de gemeentelijke wens om het openbaar vervoer te verbeteren. Ook is het onwenselijk vanuit het reizigersbelang dat de gemeente terugkomt op de eerder gedane toezegging over de toegankelijkheid van en naar de perrons vanuit de RABO-brug.
Ruim drie jaar geleden werden de plannen voor een nieuwe Oost-West verbinding over het NS-spoorwegemplacement bekend. Deze verbinding kreeg de naam RABO-brug, aangezien de Rabobank deze brug deels zou gaan financieren. De sporen scheiden de Dichterswijk en de oude stad van elkaar. De RABO-brug zou deze geïsoleerde ligging deels opheffen. Belangenorganisaties als het ROCOV hebben toentertijd gepleit voor de aanleg van trappen vanuit de brug naar elk van de spoorwegperrons vanwege de genoemde voordelen.