Persbericht RABO-brug

09-12-2010 om 15:32 uur Persbericht RABO-brug

De nieuwe RABO-brug aan de zuidzijde van het vernieuwde Centraal Station krijgt geen aansluiting op de perrons. Dit bleek tijdens de Raadsinformatieavond op 7 december over de plannen voor de stationspleinen van de toekomstige OV-terminal. Albert Hutschemakers van de projectorganisatie Stationsgebied (POS) deelde dit mede tot grote verassing en teleurstelling van de wijkraad binnenstad. Het ROCOV-Utrecht (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) en de Fietsersbond zijn teleurgesteld. Zij dringen er op aan dat de eerder toegezegde trapverbindingen vanuit de RABO-brug alsnog worden gerealiseerd.

Het belangrijkste voordeel van de brug met aansluiting op de perrons is dat het station niet alleen toegankelijk wordt vanuit de centrale stationshal, maar ook vanaf de zuidkant, omdat hier veel reizigers hun bestemming hebben. Een tweede voordeel is dat in geval van calamiteiten het station veiliger en sneller ontruimd kan worden met een tweede vluchtweg.

De aankondiging van deze verschraling van de stationsplannen is niet besproken met de belangenorganisaties en ook niet met de gemeenteraad. Het ROCOV-Utrecht en de Fietsersbond vinden het niet passen bij de gemeentelijke wens om het openbaar vervoer te verbeteren. Ook is het onwenselijk vanuit het reizigersbelang dat de gemeente terugkomt op de eerder gedane toezegging over de toegankelijkheid van en naar de perrons vanuit de RABO-brug.

Ruim drie jaar geleden werden de plannen voor een nieuwe Oost-West verbinding over het NS-spoorwegemplacement bekend. Deze verbinding kreeg de naam RABO-brug, aangezien de Rabobank deze brug deels zou gaan financieren. De sporen scheiden de Dichterswijk en de oude stad van elkaar. De RABO-brug zou deze geïsoleerde ligging deels opheffen. Belangenorganisaties als het ROCOV hebben toentertijd gepleit voor de aanleg van trappen vanuit de brug naar elk van de spoorwegperrons vanwege de genoemde voordelen.

Nieuwsoverzicht

13-06-2024 Laatste concessiejaar 2025 veel wijzigingen
06-08-2020 Geen mitsen en maren
03-05-2017 Zorgen reizigers over bereikbaarheid Utrecht CS
23-11-2016 Advies over tarieven 2017 verschenen
09-11-2015 Reizigersonderzoek Uithoflijnen
08-01-2015 Wisseling van secretariaat ROCOV Utrecht
11-09-2014 Advies over tarieven 2015 verschenen
29-07-2014 Gedeputeerde om uitleg gevraagd over OV-loket
23-07-2014 Vervoerplan Qbuzz/U-OV
26-05-2014 ROCOV adviseert Connexxion over Vervoerplan 2015
08-05-2014 Advies ROCOV over actualisatie Vervoerplan 2014
26-03-2014 ROCOV boos over afwezigheid Cxx op Utrecht CS
04-02-2014 Advies ROCOV over Streefbeeledennotitie BRU 2020
26-11-2013 Symposium groot succes
11-09-2013 Symposium OV zonder oogkleppen
31-07-2013 Advies over vervoerplan Qbuzz
15-02-2013 BRU vraagt reactie op uitgangspunten OV in 2014
13-02-2013 Regiotaxi Utrecht vanaf 2014 nog gemakkelijker
12-06-2012 Terugkeer bus in Polsbroek en Vlist
29-03-2012 ROCOV kritisch op uitgangspunten OV BRU 2013
29-03-2012 ROCOV ontevreden over hoog tarief Regiotaxi
19-10-2011 Inspiratiemiddag groot succes!
12-10-2011 Zorgen afschaffing strippenkaart
24-08-2011 ROCOV vraagt aandacht Viziris-abonnement
01-06-2011 Negatief advies tariefsverhoging Regiotaxi
07-02-2011 Reizigers niet tevreden overstap Breukelen
27-01-2011 ROCOV nog niet voor afschaffen strippenkaart
27-01-2011 Nieuwe voorzitter ROCOV-Utrecht
09-12-2010 Persbericht RABO-brug
29-11-2010 Advies tarieven 2011
27-10-2010 Inspiratiemiddag tram groot succes
22-09-2010 ROCOV adviseert uitbreiding DRIS
13-09-2010 ROCOV adviseert daltarief OV-chipkaart
08-09-2010 Inspiratiedag tram
06-09-2010 Nieuwe website ROCOV-Utrecht


Abonneer u op onze RSS-feed.