ROCOV vraagt aandacht Viziris-abonnement
24-08-2011 om 09:43 uurHet ROCOV-Utrecht constateert problemen rondom het verkrijgen van het Viziris-abonnement bij Connexxion, het abonnement voor mensen met een visuele beperking.
Bij de meeste vervoerders kan het Viziris-abonnement aangeschaft worden bij een loket. Het wordt ter plekke op de persoonlijke ov-chipkaart gezet. Tevens kan tegelijkertijd de betaling geregeld worden.
Bij Conexxion is dit helaas niet mogelijk. Hier moet schriftelijk het abonnement aangevraagd worden, dit duurt ten minste twee weken. Vervolgens moet het abonnement bij een ophaalautomaat geladen worden. Een gecompliceerde procedure, zeker voor blinden en slechtzienden die gebruik moeten maken van slecht toegankelijke formulieren en slecht toegankelijke openbare ruimten en apparaten.
Connexxion heeft toegezegd dat het Viziris-abonnement vanaf 15 juni bij de kiosk in Utrecht te verkrijgen is. Helaas is dat tot op heden niet het geval. Volgens onze informatie zou de vertraging veroorzaakt worden door softwareproblemen. Wij kunnen ons echter niet voorstellen dat een groot innovatief OV-bedrijf er niet in slaagt om, net als al haar andere collega’s in het land, haar software zo in te richten dat het abonnement aan een loket verstrekt kan worden.
Het ROCOV wijst Connexxion erop dat de afschaffing van de strippenkaart waarschijnlijk binnen korte tijd in Utrecht zal plaatsvindt. De invoering van de ov-chipkaart vergt veel van een aantal bijzondere doelgroepen. Zij mogen zo min mogelijk door de invoering van uw chipkaart in hun mobiliteit belemmerd worden. Daarom vraagt ROCOV Connexxion het Viziris-abonnement zo snel mogelijk via het Utrechtse loket te verstrekken.